2014.03.31. 12:36
Porsche 924 Le Mans (1980) és egyéb viszontagságaim
A fedő story, Anyának is legyen saját veterán autója. Szivem ez csak a Tied lesz, én nem fogom vezetni. Csak akkor megyek a közelébe, ha elviszel egy körre , vagy karban kell tartani. Projektfelelősként a szokásos köröket kezdem futni, nézem a öreg autókat a neten. Közben körvonalazódik mit is keresek. Legyen coupe, 30 év fölötti, lehetőleg gyári állapotú, műszaki és rendszám legyen, OT nem kötelező.
A kör szűkült: Triumph TR7, Fiat X1/9, Datsun 280Z, Ford Capri és Porsche 924
Miért pont ők? Nincs rá épeszű magyarázat, csak! Szinte az összes élőben megnézett autóban csalódtam. A pécsi historic EB-ről hazafelé jövet megnéztem a hirdetésben legjobb állapotú Porsche-t. A 924 egyértelműen rám nézett, még útban hazafelé eldöntöttem kell egy ilyen lapos valami.
Fölgyorsultak az események, telefon a Porsche gazdájának. sikeres eredetvizsga után kp-ban fizetek. Uccu vonattal a Fővárosba, eredetvizsga OK, Biznisz megkötve. Befeküdtem a vezetőülésbe, irány haza. Gép remekül húz, futómű jó feszes semmi koppanás zörgés. Ideális körülmények, 20 km. megtétele után örömömben gondoltam küldök az Asszonypajtásnak mms-t, hogy már úton vagyok hazafelé egy hófehér Porsche-val. Telefonnal lepattintom a műszerfalat, de elküldeni már nem sikerült.
Houston we have a problem! A Hófehér Porsche 924 motorja gyakorlatilag előjel nélkül, végleg kilehelte a lelkét. Telefon a régi tulajnak, egyezkedés, majd több órás kényszerpihenő az autópályán. Tréleren vissza a kocsit, vissza kp-t, majd vert seregként újra vonattal haza. Otthon a finom vacsorát gyászos hangulatban költöttem el, de legalább minimális veszteséggel nyugtáztam a napot.
Lassan olyan kóros elmeállapotba kerültem, hogy már mindenhol 924-t láttam, kerestem, kutattam. A magyar 924 kudarca nem térített el, simán beleszerettem az orrmotoros Porsche-ba. Az itthoni jó állapotú példányoktól elment a kedvem, irány nyugat. Németországban élő Hugi jóindulatát és férje német tudását kihasználva vett új lendületet a 924 projekt. Újból a netet bújtam, kiválasztottam néhány megfelelőnek tűnő példányt. Ismét vonatra szálltam a hunok eltökéltségével! Kiérkezésem és egy áttelefonált nap után nekiindultunk becserkészni a következő áldozatot. Több megnézett 924 után rá kellett jönnöm ott sincs kolbászból a kerítés, bár a német átlag kocsik jobbak mint a nálunk "karbantartott"-nak mondott jószágok.
Ezt a szép mohazöldet az elporladt kédergumik miatt nem hoztam el. Majd ezer kilométer és több megnézett autó után ránk mosolygott a szerencse. Északon találtunk egy Le Mans sondermodelle-t. Aludtunk rá egyet és másnap visszamentünk érte. Sajnos a sógor autója az út felénél másképp gondolta, szerencse huss. Már megint lerobbantunk, csak most a német autópályán tartottunk kényszerpihenőt. Ekkor minden épeszű ember hazagyalogolt volna és belátja az intő jelek alapján, nem szabad több energiát fektetni a 924 projektbe.
A német autópályán lepukanni még rosszabb mint nálunk, mert azon a szakaszon pont nem volt semmilyen sebességkorlátozás. Pár méterre ácsorogni a 200 km/h fölött száguldozó kocsik mellett, elég félelmetes dolog. Hogyan tovább? Én harakirit fontolgatok, de a kis bicskámmal ez is sokáig fog tartani. Sógor nyugodt, mondta autóklubtag minden meg lesz oldva... hát hittem is, de inkább nem. Az ADAC küldött díjmentes trélert, ami elvitt a legközelebbi márka szervizbe. Ott közölték, másnapra kész a kocsi, ennek költsége minket terhel. Grátisz vagy fizetik egy napi szállásunkat a közeli sok csillagos szállodában, vagy folytatjuk sürgős utunkat és adnak csereautót egy napra (kilométer korlátozás nélkül)! Utóbbit választottuk, ez itt más világ, de mintha másik bolygón lennénk.
Na kérem evvel a kályhaezüst kombival folytattuk az utunkat. A célállomásnál Porsche 924 Le Mans 1980-ban kiadott 1002 db.-os limitált széria egyik garazsírozott példánya várt. Föllelt állapot: másfél év műszaki, egy év garancia a frissen fölújított motorra, új kipuff rendszer alatta. Gyakorlatilag ez volt az egyetlen autó amire azt mondtam, akkor is hazaviszem, ha nem indul be. Sógor a háttérben mosolyogva kérdi. Na megtaláltad? Nem válaszolok, csak áhítattal nézem a vágy tárgyát. Szép egészséges illesztési hézagok és egy-két használatból fakadó hiba jellemezte a géptestet. A hideg motor pöcc-röff, ez volt az első példány aminek működött a hidegindító rendszere. A repedésmentes műszerfal pedig csak hab a tortán! Csomagolják, visszük!
Ideiglenes rendszámba csomagolva, go home! Vissza a félúton lévő márkaszervizhez, de a kocsi csak másnap lesz kész. Közeli panzióban pár euróért megaludtunk, este a helyi görög étteremben ünnepeltük a Le Mans vásárlást. Közben a család fölváltva érdeklődött telefonon kényszerpihenőnk miatt. Tele hassal, ouzó-tól vidám hangulatban nem győztünk érzékeltetni nehéz sorsunkat. Másnap a kölcsön verdát leadva, megjavított autónkat felvéve indutunk hazafelé. A helyi benzinkutas tankoláskor megdicsérte a jó bőrben lévő 924-t, majd érdeklődött, hogy a hétvégi veterános bulira jöttünk-é mert nagy parádé várható. Ekkor találkoztunk fiatalságom egyik ikonjával
Elszántan vágtam neki a hazaútnak, hiszen a magyar 924 pár kilométer után kidőlt a sorból. Folyamatos vándorlásban a szemem, vízhőfok-rendben, olajnyomás-rendben, töltés-rendben. Faltuk a kilométereket, haladtunk hazafelé napsütésben, stauban, és olyan esőben, hogy szinte tengeralattjáróban éreztem magam.
Az ördög nem alszik. A sógor aki mögöttem jön, villog dudál, integet vadul. Bakker kezdek sápadni, mi a bánat történt már megint. Nézem a műszereket, vízhőfok-ok, olajnyomás-ok, töltés-ok. Egyre jobban integet, álljak meg azonnal, győz a józan ész, megállok. Szétnézek, már megint az autópályán dekkolunk. A pánik oka a kipufogóvég lekonyulása, nem törött le teljesen csak ott figyelt lefelé. Gyorsan lecsavartam, be a csomagtartóba. Kötelező hiba megvolt, most már tényleg uccu haza.A fehér új családtag (a lekókadt kipufogóvéget leszámítva) gyakorlatilag hiba mentesen abszolválta az 1500km.-es hazautat.
Itthon átvizsgálás után, hengerfej felújítás, szélvédő, üzemanyag szivattyú, 4 teleszkóp, első üléseken kárpitjavítás, felnipolírozás és olajcsere következett. Majd egy komolyabb alsó-felső takarítással abszolválta az OT minősítést és a KPM vizsgát.
Forgalomba helyezés nagy öröm, hosszú projekt végét koronázza meg. Rendszám: hungarikum, két betű, négy szám, mint régen!
Sok rendezvényen volt hű cimbora, több trófeát is nyertünk vele. Mennie kellett, már láthatáron az új projekt!
Eladás után világhíres lett:
http://retrovasak.hu/kereknyom-porsche-924-le-mans-edition/
A Wikipédián Porsche 924 Le Mans etalon lett
Szólj hozzá!
Címkék: porsche 924 Le Mans
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.